DIMARTS 3 DE MARÇ DE 2015
Avui he pogut llegir al diari d'educació una notícia força interessant relacionada amb la intervenció de Jordi Adell, mestre de TIC i educació a la universitat I de Castelló, a l'ITWorldEdu . Aquest, defensa principalment que per molt que un nen tregui un quatre i un altre un vuit, no vol dir que un nen sàpiga més que l'altre. A més, dóna èmfasi en el fet que per ser revolucionari en les noves tecnologies, cal posar-les a les mans dels alumnes.
A la breu entrevista feta a ell, minuts abans de pronunciar una conferència entrevista sobre learning analytics (recopilació de dades per analitzar els processos d'aprenentatge), va respondre les següents afirmacions:
Anem a parlar de la incorporació de les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) a l’educació. D’entrada, podria identificar quin és, segons vostè, el seu principal avantatge?
Que obren l’escola al món. Acaben amb l’educació com allò que succeeix en una aula de manera tancada, on els únics recursos són els llibres de text i el mestre. Trenquen les parets de l’escola i la fan més transparent i comunicativa envers la societat. Permeten no donar una única visió de les coses. Per això m’entristeix quan veig alumnes amb tauletes connectades a internet que a classe només les fan servir de llibre de text. Gastar-se diners per fer això…
Si ja no és el mestre qui t’explica el món, sinó que ho fa internet, què li queda al mestre?
Ser el traductor. La persona que et guia i dissenya situacions i activitats que permetin entendre la complexitat del món. És el component que aporta saviesa més enllà de la transmissió pura d’informació. I quan aquesta informació és tan confusa i contradictòria com la que tenim en les nostres societats, el mestre esdevé imprescindible.
Per tant, Adell ens defensa d'una banda la importància de les TIC a l'escola, ja que obren les portes de l'escola al món exterior, fent així de l'educació una visió més global. I d'altra banda, la necessitat de l'acompanyament del mestre al procés d'aprenentatge de l'infant, per tal de poder arribar a entendre la complexitat del món en el qual ens trobem.
Considero una notícia força interessant i adient per començar a dissenyar el bloc, ja que abans de parlar de la influència de les TIC a l'aula en cicle inicial, cal creure i apostar per la necessitat d'aprofitar les noves tecnologies que el món ens facilita.
DIMECRES 15 D'ABRIL DE 2015
Navegant per la xarxa, he trobat un article un article publicat al 2013 per Cris Rowan, una especialista en teràpia ocupacional pedíatrica. La veritat és que m'ha cridat l'atenció, ja que no estic gens a favor i per aquest motiu, el vull plasmar en aquest espai.
Al seu article, l'autora exposa les noves tecnològies com una influència negativa al desenvolupament integral de l'infant. Alguns dels arguments que exposa són els següents:
"Hoy las familias son diferentes. La influencia de la tecnología en una familia del siglo XXI está fracturando su base y causando una desintegración de los valores fundamentales que hace tiempo eran el tejido que las unía. Los padres tienen que hacer juegos malabares con la escuela, el trabajo, la casa y la vida social, y dependen enormemente de las tecnologías de la comunicación, la información y el transporte para lograr unas vidas más rápidas y eficientes. Las tecnologías del entretenimiento (televisión, internet, videojuegos, iPads, teléfonos móviles) han avanzado con tal rapidez que las familias apenas se han dado cuenta del enorme efecto y los grandes cambios que han supuesto en su estructura familiar y su estilo de vida. Un estudio llevado a cabo en 2010 por la Kaiser Foundation mostraba que los niños en edad de primaria consumen un promedio de 7,5 horas diarias de tecnologías del entretenimiento, el 75% de ellos tienen televisor en su dormitorio, y el 50% de los hogares estadounidenses tienen la televisión encendida todo el día. Ya no hay conversación en torno a la cena, sustituida por la gran pantalla y la comida para llevar..."
"La influencia de la tecnología y sus rápidos avances en el desarrollo del niño incluye un aumento de los trastornos físicos, fisiológicos y de conducta que los sistemas educativos y sanitarios están apenas empezando a descubrir y, desde luego, no comprenden todavía..."
"La naturaleza y el espacio verde no solo ejercen una influencia tranquilizadora sino que restablecen la atención y fomentan el aprendizaje."
No considero que la senyora Rowan estigui sent justa, ja que considero que està generalitzant i això no és just.
Que un infant tingui accés a les noves tecnologies no vol dir, que deixi de fer vida fora d'aquestes. Hi ha temps per tot i si esté un control per part dels pares, aquestes no han de tenir conseqüències negatives pels nens/es.
Si que és veritat que avui dia hi ha molts infants que es tornen addictius a aquests dispositius però això no es culpa de les TIC, ja que ha de controlar que dls infants no arribin a aquests extrems, són els familiars de l'infant i per tant, aquestes no han de ser necessàriament una influència negativa.
També hi han discrepàncies pel que fa els continguts, ja que es defensa que els infants poden accedir a llocs que no són adients per ells/es. Una bona opció per prevenir-ho, pot ser col·locant l'ordinador o els dispositius al menjador de la llar, a la vista de tothom.
S'han d'aprofitar totes les possibilitats que ens ofereix l'entorn, ja que si fe un ús responsable i coherent, es poden obtenir molts avantatges fàcilment ( més creativitat, aprenentatge interactiu, major autonomia, comunicació a distància).
http://www.huffingtonpost.es/cris-rowan/influencia-de-la-tecnologia-ninos_b_4043967.html
DILLUNS 4 DE MAIG DE 2015
DILLUNS 4 DE MAIG DE 2015
Mirant diferents pàgines web, he trobat un bloc anomenat "en la nube tic" molt interessant en el qual, he pogut visualitzar un article anomenat "me llevo el móvil de excursión" que m'ha cridat molt l'atenció.
Com es pot veure, fa una comparació del mòbil amb una navalla, posicionant-la com un instrument clau i molt útil per sobreviure en diferents situacions.
Defensa el mòbil com una eina multiusos la qual et proporciona aplicacions de molt tipus, càmera, vídeo, bloc de notes... si tens connexió a internet, és una eina molt completa que t'estalvia el fet de portar guies, mapes, càmeres...
Li dóna molta utilitat, fins i tot per anar pel bosc, ja que té moltes aplicacions naturalistes amb les quals es poden treballar els diferents fongs, arbres, fulles, ocells, rèptils....
He trobat molt interessant aquest article, ja que e pot veure clarament la gran utilitat de les tecnologies avui dia. Permet veure com els mòbils no possibiliten només comunicar-te sinó que també t'ajuden a aprendre.
Li dóna la importància que mereix un instrument com aquest avui dia.
DIJOUS 21 DE MAIG DE 2015
Introduir la programació a primària és una tendència mundial, ja que com assegura l'investigador Gregorio Robles, és considera que saber programar ajuda a entendre el món, o programes o et programen.
Dan Crow, director tecnològic de l’empresa Songkick i professor de ciències computacionals a la Universitat de Leeds, assegura que “el programari s’està convertint en un element fonamental en les nostres vides” i que en el futur “desconèixer el llenguatge dels ordinadors serà tan greu com ho és avui no saber les lletres i els números”.
A Regne Unit, els alumnes des dels 6 anys, ja tenen una assignatura de computació al llarg de l'any. A Catalunya no hem arribat a aquest punt però de mica en mica segur que hi arribarem perquè si que hi ha escoles que han incorporat a les aules la programació de manera transversal.
A l'article s'afirma que l'ensenyament primerenc de la programació millora el rendiment escolar a les diferents disciplines perquè a l'hora de programar fas tasques en què intervenen l'abstracció, el modelatge, el raonament i la resolució de problemes. Exposa que els alumnes que programen entenen millor l'estructura de la llengua amb regles lògiques i que experimenten d'aprop la importància d'aprendre l'anglès entre altres coses.
Ens planteja la necessitat d'aprendre a programar per poder moure'ns en un món cada cop més tecnològic i entendre'l. A més defensa que la programació és una forma d'expressió i creativitat, amb la qual els infants elaborenn els seus propis jocs.
Finalment, l'article ofereix un seguit de jocs útils que es poden implantar a le aules per programar:
Primo: interfície dissenyada per ensenyar lògica de programació per a nens de tres a set anys jugant amb els conceptes de càlcul, seqüències d’instruccions i algoritmes.
CODiE: robot de joguina amb l’objectiu d’ensenyar llenguatge de programació a nens d’entre vuit i dotze anys.
Dash & Dot: Dos robots que ensenyen a adquirir coneixements de programació a nens a partir de cinc anys que estan sent provats en col·legis de primària als EUA.
Bee-Bot: Ninot amb forma d’abella que es pot fer servir per ensenyar programació a nens que encara no saben els números i les lletres, ja que les instruccions es donen mitjançant fletxes.
Puzzlets: Dissenyat per ensenyar als nens com es programen els videojocs mitjançant una targeta.
Kano: Kit per a la construcció d’un ordinador petit, que després pot ser utilitzat per a crear jocs i com una ajuda per aprendre a escriure codi.
Robot Turtles: Inspirat en el llenguatge de programació Logo, és un joc de taula per jugar amb els pares.
Linkitz: Una joguina de tecnologia wearable per ensenyar codi.
Code Monkey Island: Joc de taula en què els nens utilitzen estratègies que ensenyen els conceptes bàsics de la lògica de codificació.
Robotik: Robot de joguina que utilitza tutorials i jocs per ensenyar als nens programació i robòtica.
Com podem veure, tot i que ho veiem molt lluny, ja hi ha llocs que tenen completament integrada la computació als pla d'estudis i per tant, és qüestió de temps que nosaltres li donem la mateixa importància.
És imprescindible que a la nostra societat on cada vegada tenen més presència les noves tecnologies, els infants comencin a moure's i a conèixer diferents recursos des de ben petits.
Aprofitem tot el material possible i avancem cap a un futur millor.
Font d'informació:http://diarieducacio.cat/programadors-des-de-la-infancia-mes-tendra/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada